Sociální služba

Sociální poradenství

Odborné sociální poradenství Kliniky adiktologie ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze je poskytováno lidem, kteří jsou ohroženi látkovou (alkohol, tabák, pervitin atp.) a nelátkovou závislostí (patologické hráčství, počítačové hry, sociální sítě ad.), jejich rodinám a blízkým.

Služba umožňuje těmto lidem získat informace o možnostech řešení a porozumění své situaci, proto aby mohli lépe fungovat v běžném životě, ve své rodině, okolí a práci.

Forma služby je ambulantní, distanční poskytována zdarma s celorepublikovou působností.

Cíl služby

Cílem služby je, aby klienti:

  • měli k dispozici veškeré aktuální informace potřebné k řešení své situace související se závislostním chováním a mohli se zorientovat v poskytovaných zdravotních a sociálních službách,
  • měli k dispozici informace o možnostech řešení své situace v širším kontextu (dávky státní sociální podpory, evidence na úřadu práce atp.),
  • měli informace o nástrojích a technikách, které jim můžou pomoci se zvládáním závislostního chování (semafor, registr hráčů atp.),
  • se mohli celkově zorientovat ve své situaci a mohli porozumět důsledkům a vlivům, které má závislost na jejich život, rodinu, okolí a komunitu, ve které žijí, a také na jejich budoucnost.
Cílová skupina

Cílovou skupinou služby jsou lidé ve věku 19 až 80 let, kteří jsou ohroženi látkovou (alkohol, kokain, HHC, Kratom, THC, pervitin atp.) a nelátkovou závislostí (patologické hráčství, počítačové hry, sociální sítě ad.), jejich rodiny a blízcí.

Může se jednat o:

  • lidé, kteří zatím nebyli v kontaktu s adiktologickou službou a potřebují se zorientovat v adiktologických službách,
  • lidé ohrožené návykovou látkou, kteří se sami pokoušejí o abstinenci, nebo snížení užívání návykové látky a hledají podporu k udržení této změny,
  • lidé, kteří absolvovali některou z forem léčby (ambulantní léčbu, detox, ústavní léčbu) a potřebují podporu k řešení nastalých potíží, s kterými se setkávají (návrat do pracovního procesu, řešení dávek např. nemocenská, podpora v nezaměstnanosti, hmotná nouze),
  • lidé, kteří se po období abstinence navrátili k užívání návykových látek, a tím u nich dochází ke zhoršenému fungování v běžném životě,
  • lidé, kteří jsou osobou blízkou těchto osob.
Zásady

Ve službě se řídíme těmito zásadami:

  • Respektujeme volbu klienta a jeho minulá i aktuální rozhodnutí.
  • Podporujeme informovanou volbu na základě porozumění souvislostí a důsledkům.
  • Odpovědnost za řešení situace má klient.
  • Zohledňujeme individuální potřeby klienta.
  • Zaměřujeme se na to, aby lidé dokázali fungovat ve svém životě tak, aby alespoň zmírnili dopady, které vznikají v důsledku závislostního chování.
  • V práci s klienty vycházíme z nejaktuálnějších poznatků v oblasti závislostí.
  • Využívání služeb je dobrovolné.
Kapacita poradny

Kapacita vychází z výše úvazku jednotlivých sociálních pracovníků. Je stanovena na 0,1 úvazku na každého ze dvou sociálních pracovníků. Na každého sociálního pracovníka je určena kapacita jeden klient.

Objednávání zájemců

Klient se může objednat:

  • Osobně: Každý čtvrtek mimo svátků od 8:00–12:00.

V prostorách Kliniky adiktologie – Apolinářská 4, Praha 2

Provozní doba: 8:00 – 12:00

  • Telefonicky: 224 968 208 (vzhledem k probíhajícím konzultacím je zapnutý záznamník, pokud zanecháte vzkaz a telefonní číslo, zavoláme Vám)
  • E – mailem: socialnisluzba@vfn.cz

 Personální zajištění

Lenka Kohutičová – vedoucí služby, sociální pracovnice

Martina Kotorová – sociální pracovnice

Služba odborného sociální poradenství může být jednorázová, nebo v případě potřeby opakovaná, a to nejvýše na 5 setkání. Pokud se klient není schopen na setkání dostavit, vyžadujeme, aby se omluvil (telefonicky, Email).

Na klienta má sociální pracovník vyhrazenu dobu 60-90 min.

Se zájemcem je na počátku vždy uzavřena ústní dohoda o poskytování služeb.

Klíčovou součástí procesu je individuálním plánovaní.  V rámci spolupráce s klientem při individuálním plánování se zaměřujeme na následující:

  • popis aktuální situace,
  • cíle, kterých chce dosáhnout,
  • kroky, které povedou k dosažení cílů,
  • časový harmonogram,
  • vyhodnocení cílů – harmonogram setkání,
  • stanovení dalších cílů – revize.
Důvody pro ukončení sociální služby
  1. Na straně klienta:
  • došlo k naplnění dohodnutých cílů,
  • Vyjádření zájmu o ukončení spolupráce před dosažením stanoveného cíle,
  • úmrtí klienta,
  • klient může přestat využívat okamžitě, bez udání důvodu.
  1. Důvody ukončení na straně služby:
  • došlo k naplnění sjednaných cílů, 
  • pro hrubé nebo opakované agresivní projevy,
  • opakovaná prokazatelné nespolupráce,
  • ukončení (zaniknutí) služeb (př. provozní, finanční, odborné důvody),
  • nedostavil se na sjednanou schůzky bez omluvy,
  • agresivní projevy vůči službě nebo pracovníkům, v tomto případě není možné využívat službu 3 měsíce od ukončení, pokud se služba nerozhodne jinak,
  • klient není cílovou skupinou, klientovi jsou předány kontakty na jiné organizace.
Nespokojenost se službou je možné vyjádřit prostřednictvím
  • anonymní stížnosti do příslušné schránky, která je umístěna na chodbě (schránka je vybírána každý týden v době provozu), odpověď je zveřejněna na nástěnce, která je umístěna na chodbě,
  • přímého kontaktu s vedoucím pracoviště, jehož se nespokojenost týká,
  • nemocničního ombudsmana,
  • stížnosti podle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, v platném znění (dále jen „stížnost“).
  • stížnost proti postupu VFN při poskytování zdravotních a sociálních služeb nebo proti činnostem souvisejícím se zdravotními službami, lze ve VFN podat: písemně na adresu Všeobecná fakultní nemocnice v Praze, U Nemocnice 499/2, 128 08 Praha 2,
  • osobním doručením stížnosti do podatelny VFN, U Nemocnice 499/2, Praha 2, budova ředitelství A5, 4. patro,
  • poskytovatel informuje stěžovatele o možnosti obrátit se v případě nespokojenosti s vyřízením stížnosti k příslušnému nezávislému orgánu s podmětem na prošetření postupu při vyřizování stížnosti (MHMP, MPSV, Veřejný ochránce práv, Helsinský výbor).

Vedeme seznam stížností, kde evidujeme stížnost, vyrozumění o prošetření stížnosti s nápravným opatřením. 

Základní zásady zpracování osobních údajů

K Vašim osobním údajům přistupujeme vždy v souladu s aktuálně platnou legislativou.

Naší činností je poskytování sociálních služeb. Pro její výkon potřebujeme znát Vaše osobní údaje a údaje o vaší sociální a zdravotní situaci. Bez těchto údajů nelze poskytovat sociální službu na dostatečné úrovni. K vašim údajům nezíská přístup žádná nepovolaná osoba. Všichni naši pracovníci jsou vázáni mlčenlivostí přímo ze zákona. Důvěra a zabezpečení údajů považujeme za jednu ze základních priorit v rámci naší činnosti.

  • Vaše osobní údaje zpracováváme vždy korektně, v souladu se zákonem a způsobem, který je dostatečně zřejmý, jasný a zřetelný.
  • Vaše osobní údaje zpracováváme vždy pouze v nezbytném rozsahu a způsobem, který je v souladu s účelem, pro nějž vaše údaje zpracováváme.
  • Dbáme na to, aby Vaše osobní údaje, které zpracováváme, byly vždy přesné a podle potřeby aktualizované. Osobní údaje, které jsou nepřesné, budou vymazány nebo opraveny.
  • Vaše osobní údaje zpracováváme jen po nezbytně nutnou dobu. Po ukončení poskytování služby jsou osobní údaje uchovávány po dobu 10 let v souladu s právními předpisy.
  • Vaše osobní údaje náležitě zabezpečujeme před únikem, neoprávněným zpracováním, náhodnou ztrátou a poškozením. Za tímto účelem jsme přijali vhodná technická opatření, která spočívají zejména ve striktním nastavení přístupu jednotlivých osob k vašim údajům, šifrování a další technické i fyzické způsoby zabezpečení.

Práva klientů – klienti mají ve vztahu k jejich osobním údajům následující práva:

  • Právo na přístup: Klient má právo požádat o přístup ke svým osobním údajům, které jsou zpracovávány, a získat kopii těchto údajů.
  • Právo na opravu: Klient může požádat o opravu nepřesných nebo neúplných údajů.
  • Právo na výmaz („právo být zapomenut“): V případě, že již nejsou osobní údaje potřebné pro účely, pro které byly shromážděny, má klient právo na jejich výmaz.
  • Právo na omezení zpracování: Klient může požádat o omezení zpracování v určitých případech, např. při nesouhlasu s přesností údajů.
  • Právo vznést námitku: Klient má právo vznést námitku proti zpracování jeho osobních údajů.
  • Právo na přenositelnost údajů: Klient může požádat o předání svých údajů jinému správci.

Ve všech záležitostech souvisejících se zpracováním vašich osobních údajů, ať již jde o dotaz, uplatnění práva, podání stížnosti či cokoliv jiného, se můžete obracet na našeho pověřence pro ochranu osobních údajů: Ing. Šárka Nováková, MBA., e-mail: sarka.novakova@vfn.cz .

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!