Sociální služba
Sociální rehabilitace
Služba sociální rehabilitace ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze je poskytována osobám, které jsou ohroženy látkovou (alkohol, tabák, pervitin atp.) a nelátkovou závislostí (patologické hráčství, počítačové hry, sociální sítě ad.).
Služba těmto lidem umožňuje posilovat dovednosti a rozvíjet návyky potřebné při zvládání nároků běžného, každodenního života a při zacházení s rizikovými situacemi, kdy je člověk vystavený riziku návratu k užívání návykových látek nebo k jinému závislostnímu chování.
Služba nabízí ambulantní a terénní formu poskytování služby. Služba sociální rehabilitace je poskytována zdarma s působností na území hl. m. Prahy.
Cíl služby
Cílem služby je, aby klient:
- reflektoval situace, které jsou pro něj rizikové, ve kterých dochází ke kontaktu se spouštěčem jeho rizikového chování (stresové situace, relaxace, nuda atp.),
- reflektoval svá selhání ve vztahu k závislostnímu chování a hledal způsoby, jak s těmito situacemi zacházet, nebo jak se jim vyhnout,
- rozvíjel své komunikační dovednosti – naučit se komunikovat své zkušenosti, svou historii, své potřeby.
Cílová skupina
Cílovou skupinou naší sociální rehabilitace jsou osoby ohrožené závislostí.
Cílovou skupinou jsou:
- mladí dospělí (19–26),
- dospělí (27–64),
- mladší senioři (65–80 let),
- osoby v doléčovacím programu nebo programu navazujícím na předchozí léčebnou péči. (detox, ústavní léčba, ambulantní léčba, stacionář, CDZ atp.),
- osoby, které se po období abstinence navrátili k užívání návykových látek,
- osoby s dalším přidruženým psychiatrickým onemocněním,
- nelátkovou závislostí (patologické hráčství, počítačové hry, sociální sítě ad.),
- látkovou (alkohol, kokain, THHC, kratom, THC, pervitin atp.
Kritéria poskytnutí služby
Zájemce o službu se stává klientem, pokud spadá do cílové skupiny, má o službu zájem a služba má aktuálně volnou kapacitu.
- Služby jsou poskytovány osobám, v jejichž životě se objevuje téma závislostního chování.
- Služby jsou poskytovány na základě dobrovolné spolupráce a zájmu ze strany klienta.
- Služby jsou poskytnuty osobám ve věku 19 až 80 let, které jsou ohroženy látkovou (alkohol, kokain, THHC, kratom, THC, pervitin atp.) a nelátkovou závislostí (patologické hráčství, počítačové hry, sociální sítě ad.).
- Služba je poskytnuta lidem, kteří absolvovali některou z forem pobytové léčby (detox, ústavní léčbu).
- Služba je poskytována klientům, kteří se po období abstinence navrátili k užívání návykových látek, a tím u nich dochází ke zhoršenému fungování v běžném životě.
- S klientem je uzavřena ústní dohoda o poskytnutí služby.
Zásady
Ve službě se řídíme těmito zásadami:
- Respektujeme volbu klienta a jeho minulá i aktuální rozhodnutí.
- Podporujeme informovanou volbu na základě porozumění souvislostem a důsledkům.
- Odpovědnost za řešení situace má klient.
- Zohledňujeme individuální potřeby klienta.
- Zaměřujeme se na to, aby lidé dokázali fungovat ve svém životě tak, aby alespoň zmírnili dopady, které vznikají v důsledku závislostního chování.
- V práci s klienty vycházíme z nejaktuálnějších poznatků v oblasti adiktologie.
- Využívání služeb je dobrovolné.
Kapacita služby
Kapacita vychází z výše úvazku jednotlivých sociálních pracovníků. Je stanovena na 0,1 úvazku na každého ze dvou sociálních pracovníků. Na každého sociálního pracovníka je určena kapacita jeden klient.
Objednávání zájemců
Klient se může objednat:
- Osobně: Každý čtvrtek mimo svátků od 12:00 – 16:00 hod.
V prostorách Kliniky adiktologie – Apolinářská 4, Praha 2
- Telefonicky: 224 968 208 (vzhledem k probíhajícím konzultacím je zapnutý záznamník, pokud zanecháte vzkaz a telefonní číslo, zavoláme Vám)
- E – mailem: socialnisluzba@vfn.cz
Personální zajištění
Lenka Kohutičová – vedoucí služby, sociální pracovnice
Martina Kotorová – sociální pracovnice
Služba sociální rehabilitace je poskytována osobní individuální formou.
Ambulantní forma služby – v místě kanceláře (Apolinářská 4, Praha 2). Umožňuje klientovi docházet do zařízení, kde společně pracujeme na konkrétně definovaných cílech, které jsou zaměřeny na opětovnou integraci do společnosti a rozvoj potřebných sociálních dovedností, které vedou k podpoře samostatnosti.
Terénní forma služba – slouží pro potřeby nácviku dovedností i v reálném prostředí (město, úřady apod.) Terénní služba umožňuje co nejvíce se přizpůsobit potřebám klientů v běžném prostředí a tím co v největší míře podpořit klienty k samostatnosti. Pracovníci mohou lépe porozumět klientovi v kontextu jeho prostředí a životních okolnostech, což umožňuje efektivnější a cílenější pomoc.
Se zájemcem je na počátku vždy uzavřena ústní dohoda o poskytování služeb.
Klíčovou součástí procesu v individuálním plánovaní je přizpůsobení individuálního plánu potřebám klienta.
V rámci spolupráce s klientem při individuálním plánování se zaměřujeme na následující:
- popis aktuální situace,
- cíle, kterých chce dosáhnout,
- kroky, které povedou k dosažení cílů,
- časový harmonogram,
- vyhodnocení cílů – harmonogram setkání,
- stanovení dalších cílů – revize.
Důvody pro ukončení sociální služby
- Na straně klienta:
- došlo k naplnění dohodnutých cílů,
- vyjádření zájmu o ukončení spolupráce před dosažením stanoveného cíle,
- úmrtí klienta,
- klient může přestat využívat okamžitě, bez udání důvodu.
- Důvody ukončení na straně služby:
- došlo k naplnění sjednaných cílů,
- pro hrubé nebo opakované agresivní projevy,
- opakovaná prokazatelné nespolupráce,
- ukončení (zaniknutí) služeb (př. provozní, finanční, odborné důvody),
- nedostavil se na sjednanou schůzky bez omluvy,
- agresivní projevy vůči službě nebo pracovníkům,
- v tomto případě není možné využívat službu 3 měsíce od ukončení, pokud se služba nerozhodne jinak,
- klient není cílovou skupinou, klientovi jsou předány kontakty na jiné organizace.
Nespokojenost se službou je možné vyjádřit prostřednictvím
Klienti i personál jsou obeznámeni s tím, že si mohou klienti podat stížnost, pokud nejsou, dle jejich názoru, dodrženy podmínky na kvalitu a způsob poskytnutí služby a to následovně:
- Anonymní stížnosti do příslušné schránky, která je umístěna na chodbě (schránka je vybírána každý týden v době provozu), odpověď je zveřejněna na nástěnce, která je umístěna na chodbě.
- přímého kontaktu s vedoucím pracoviště, jehož se nespokojenost týká.
- nemocničního ombudsmana.
- Stížnosti se řídí podle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, v platném znění (dále jen „stížnost“)
- Stížnost proti postupu VFN při poskytování zdravotních a sociálních služeb nebo proti činnostem souvisejícím se zdravotními službami, lze ve VFN podat: písemně na adresu Všeobecná fakultní nemocnice v Praze, U Nemocnice 499/2, 128 08 Praha 2.
- Osobním doručením stížnosti do podatelny VFN, U Nemocnice 499/2, Praha 2, budova ředitelství A5, 4. patro.
- Poskytovatel informuje stěžovatele o možnosti obrátit se v případě nespokojenosti s vyřízením stížnosti k příslušnému nezávislému orgánu s podmětem na prošetření postupu při vyřizování stížnosti (MHMP, MPSV, Veřejný ochránce práv, Helsinský výbor).
Vedeme seznam stížností, kde evidujeme stížnost, vyrozumění o prošetření stížnosti s nápravným opatřením.
Základní zásady zpracování osobních údajů
K vašim osobním údajům přistupujeme vždy v souladu s aktuálně platnou legislativou.
Naší činností je poskytování sociálních služeb. Pro její výkon potřebujeme znát vaše osobní údaje a údaje o vaší sociální a zdravotní situaci. Bez těchto údajů nelze poskytovat sociální službu na dostatečné úrovni. K vašim údajům nezíská přístup žádná nepovolaná osoba. Všichni naši pracovníci jsou vázáni mlčenlivostí přímo ze zákona. Důvěra a zabezpečení údajů považujeme za jednu ze základních priorit v rámci naší činnosti.
- Vaše osobní údaje zpracováváme vždy korektně, v souladu se zákonem a způsobem, který je dostatečně zřejmý, jasný a zřetelný.
- Vaše osobní údaje zpracováváme vždy pouze v nezbytném rozsahu a způsobem, který je v souladu s účelem, pro nějž vaše údaje zpracováváme.
- Dbáme na to, aby Vaše osobní údaje, které zpracováváme, byly vždy přesné a podle potřeby aktualizované. Osobní údaje, které jsou nepřesné, budou vymazány nebo opraveny.
- Vaše osobní údaje zpracováváme jen po nezbytně nutnou dobu. Po ukončení poskytování služby jsou osobní údaje uchovávány po dobu 10 let v souladu s právními předpisy.
- Vaše osobní údaje náležitě zabezpečujeme před únikem, neoprávněným zpracováním, náhodnou ztrátou a poškozením. Za tímto účelem jsme přijali vhodná technická opatření, která spočívají zejména ve striktním nastavení přístupu jednotlivých osob k vašim údajům, šifrování a další technické i fyzické způsoby zabezpečení.
Práva klientů – klienti mají ve vztahu k jejich osobním údajům následující práva:
- Právo na přístup: Klient má právo požádat o přístup ke svým osobním údajům, které jsou zpracovávány, a získat kopii těchto údajů.
- Právo na opravu: Klient může požádat o opravu nepřesných nebo neúplných údajů.
- Právo na výmaz („právo být zapomenut“): V případě, že již nejsou osobní údaje potřebné pro účely, pro které byly shromážděny, má klient právo na jejich výmaz.
- Právo na omezení zpracování: Klient může požádat o omezení zpracování v určitých případech, např. při nesouhlasu s přesností údajů.
- Právo vznést námitku: Klient má právo vznést námitku proti zpracování jeho osobních údajů.
- Právo na přenositelnost údajů: Klient může požádat o předání svých údajů jinému správci.
Ve všech záležitostech souvisejících se zpracováním vašich osobních údajů, ať již jde o dotaz, uplatnění práva, podání stížnosti či cokoliv jiného, se můžete obracet na našeho pověřence pro ochranu osobních údajů: Ing. Šárka Nováková, MBA., e-mail: sarka.novakova@vfn.cz .